anders gesehen
Dr. Petra Anders
Interdisziplinäre Disability Studies. Film und TV-Serien. Inklusion auf Augenhöhe.

Über mich / About me

Foto Portrait Petra Anders
Dr. Petra Anders (Foto: privat)

Ich bin wissenschaftliche Mitarbeiterin am Lehrstuhl Literatur und Medien der Otto-Friedrich-Universität Bamberg. Seit 2022 bin ich in der Jury des Grimme-Preises. Außerdem bin ich Gründungsmitglied und Redaktionsmitglied des Journals „Including Disability“ , einer Open-Access-Online-Zeitschrift, die im April 2022 online gegangen ist, und berate Filmproduktionen gerne bezüglich der filmischen Darstellung von Behinderung (u.a. die Hellinger/Doll Filmproduktion GmbH).

Ich habe in Lüneburg Angewandte Kulturwissenschaften studiert und bei Prof. Dr. Sven Kramer an der Leuphana Universität Lüneburg promoviert. Meine Dissertation mit dem Titel „Behinderung und psychische Krankheit im zeitgenössischen deutschen Spielfilm. Eine vergleichende Filmanalyse.“ ist Ende 2014 bei Königshausen & Neumann erschienen.

Ich referiere auf nationalen und internationalen Veranstaltungen und Konferenzen. Als Forscherin mit Behinderung arbeite ich u.a. zu unterschiedlichen Aspekten von Behinderung im Film, Disability Studies, Gender und Inklusion auf Augenhöhe. Zu meinen jüngsten Veröffentlichungen zählen die Beiträge „Challenging Devaluation of Disability and Queerness through Cinematic Narratives“ in der Zeitschrift „Including Disability“ sowie „Tarnation und Requiem revisited. Filmische Darstellungen von psychischer Gesundheit aus Sicht der Disability Studies“ im von Tobias Dietrich und Winfried Pauleit herausgegebenen Sammelband „Kopf/Kino. Psychische Erkrankung und Film“. Weitere Veröffentlichungen sind beispielsweise die Beiträge „Welcome to the Freakhouse? Disability bei Wim Wenders“ im von Jörn Glasenapp herausgegebenen Sammelband „Kontinuität im Wandel. Begegnungen mit dem Filmemacher Wim Wenders“ oder „The Disability Tax and the Accessibility Tax: The Extra Intellectual, Emotional, and Technological Labor and Financial Expenditures Required of Disabled People in a World Gone Wrong…and Mostly Online„, zusammen mit Sara H. Olsen, Stephanie J. Cork, Ron Padrón, Alexandra Peterson, Amanda Strausser und Paul T. Jaeger, in der Zeitschrift „Including Disability“. Für 2024 sind weitere Veröffentlichungen in Vorbereitung.

Mir liegt daran, dass Unterschiede zwischen den Menschen nicht nur erkannt, sondern auch anerkannt werden.

I am a research assistant at the University of Bamberg. Since 2022, I have been appointed to the jury of the Grimme-Preis. I am also a founding member and editorial board member of the journal ‚Including Disability‚ , an open-access online journal which was launched in April 2022, and act as consultant for film productions on the subject of cinematic representation of disability.

I obtained my Magister in Applied Cultural Studies at the University of Lüneburg, before completing my doctoral degree at the Leuphana University Lüneburg (doctoral supervisor: Prof. Dr. Sven Kramer). My dissertation, entitled ‚Behinderung und psychische Krankheit im zeitgenössischen deutschen Spielfilm. Eine vergleichende Filmanalyse‘ [Disability and Mental Health in Contemporary German Film. A Comparative Film Analysis.], was published with Königshausen & Neumann in 2014.

I give papers, presentations and talks at national and international events and conferences. As an academic with disabilities, I focus on different aspects of the representation of disability in film as well as disability studies, gender and inclusion. My research draws on my belief that differences between people should not only be recognized, but accepted. Recent publications include the contribution „Challenging Devaluation of Disability and Queerness through Cinematic Narratives“ for the journal ‚Including Disability‘, the chapter „Tarnation und Requiem revisited. Filmische Darstellungen von psychischer Gesundheit aus Sicht der Disability Studies.“ [Tarnation and Requiem revisited. Cinematic Representations of Mental Health from the Perspective of Disability Studies] in „Kopf/Kino. Psychische Erkrankung und Film“ [Mind/Screen. Mental Illness and Film], edited by Tobias Dietrich and Winfried Pauleit, and the chapter ‚Welcome to the Freakhouse? Disability bei Wim Wenders‘ [Welcome to the Freakhouse? Disability in Wim Wender’s (films)] in ‚Kontinuität im Wandel. Begegnungen mit dem Filmemacher Wim Wenders‘ [Continuity in Change. Encounters with the Filmmaker Wim Wenders], edited by Jörn Glasenapp, and the contribution ‚The Disability Tax and the Accessibility Tax: The Extra Intellectual, Emotional, and Technological Labor and Financial Expenditures Required of Disabled People in a World Gone Wrong…and Mostly Online, together with Sara H. Olsen, Stephanie J. Cork, Ron Padrón, Alexandra Peterson, Amanda Strausser and Paul T. Jaeger, for the journal ‚Including Disability‘. Further publications are forthcoming in 2024.

Behinderung und psychische Krankheit im zeitgenössischen deutschen Spielfilm. Eine vergleichende Filmanalyse.
Lachnummern, Monster oder was? Über (un)mögliche behinderte Charaktere im zeitgenössischen Spielfilm.
More than the 'Other'? On Four Tendencies Regarding the Representation of Disability in Contemporary German Films (2005-2010)

Veröffentlichungen (Auswahl) / Publications (Selection)

Petra Anders: Challenging Devaluation of Disability and Queerness through Cinematic Narratives. In: Including Disability 2 (1), S. 159-174. https://ojs.scholarsportal.info/ontariotechu/index.php/id/article/view/247/170

Petra Anders: Tarnation und Requiem revisited. Filmische Darstellungen von psychischer Gesundheit aus Sicht der Disability Studies. In: Tobias Dietrich, Winfried Pauleit (Hg.): Kopf/Kino. Psychische Erkrankung und Film. Berlin 2022. Bertz + Fischer 2022, S. 91-100.

Sara H. Olsen, Stephanie J. Cork, Petra Anders, Ron Padrón, Alexandra Peterson, Amanda Strausser and Paul T. Jaeger: The Disability Tax and the Accessibility Tax: The Extra Intellectual, Emotional, and Technological Labor and Financial Expenditures Required of Disabled People in a World Gone Wrong…and Mostly Online. In: Including Disability 1 (1), S. 51-86.
https://ojs.scholarsportal.info/ontariotechu/index.php/id/article/view/170/78

Petra Anders: Auf ewig unerträglich oder böse? Über hartnäckige filmische Repräsentationen und spannendere neue Erzählungen von Behinderung. In: Communicatio Socialis 54 (3), S. 310-321. DOI: 10.5771/0010-3497-2021-3-310.

Petra Anders: Welcome to the Freakhouse? Disability bei Wim Wenders. In: Jörn Glasenapp (Hg.): Kontinuität im Wandel. Begegnungen mit dem Filmemacher Wim Wenders. München 2021. edition text + kritik, S. 139-154.

Petra Anders: Welche Karrierechancen haben Akademiker*innen mit Behinderung? Beitrag für das Inklusions-Portal der Aktion Mensch. Rubrik Arbeit.
https://www.aktion-mensch.de/inklusion/arbeit/fragen-und-antworten-zum-thema-arbeit

Petra Anders: iXNet – Das neue Netzwerk von und für Akademiker*innen mit Behinderungen.
Kolumne im Newsletter von Raul Krauthausen.
https://us8.campaign-archive.com/?u=ff13c518142950e1da3755149&id=8b9d3efb09

Petra Anders: Documentary and disability. Book Review. In: Disability & Society 34 (4), S. 634–635. DOI: 10.1080/09687599.2019.1574094.
https://doi.org/10.1080/09687599.2019.1574094

Petra Anders: Inklusion in der Forschung konkret – Einige Gedanken zur praktischen Umsetzung. In: Dokumentation zur Fachtagung Unsere Teilhabe – Eure Forschung? Anstiftung zur Inklusion und Partizipation von Menschen mit Behinderung in der Teilhabeforschung an der Technischen Universität Dortmund, 28.04.2017, S. 50-54.
https://www.aktif-projekt.de/beitrag-anzeigen/AKTIF_Fachtagung_2017.html

Petra Anders: Strategien zur vollen und selbstverständlichen Inklusion. Zur Teilhabe schwerbehinderter Akademikerinnen und Akademiker. In: Sozialrecht + Praxis. Fachzeitschrift für Sozialpolitiker und Schwerbehindertenvertreter (02/2019), S.100-104.

Petra Anders: Eine inklusive Lesart von Ohad Naharins Gaga Movement Language. Tanz und Disability Studies. In: Susanne Quinten und Christiana Rosenberg (Hg.): Tanz – Diversität – Inklusion. Jahrbuch TanzForschung 2018. Bielefeld 2018. transcript Verlag (TanzForschung herausgegeben von der Gesellschaft für Tanzforschung, 28), S. 31–42.

Petra-Andelka Anders: Mediale Zuschreibungen. Über die Rolle von Behinderung im Spielfilm. In: Juliane Gerland, Susanne Keuchel und Irmgard Merkt (Hg.): Kunst, Kultur und Inklusion. Menschen mit Behinderung in Presse, Film und Fernsehen: Darstellung und Berichterstattung. Regensburg 2018. ConBrio Verlagsgesellschaft (Schriftenreihe Netzwerk Kultur und Inklusion, 3), S. 61–68.
https://kultur-und-inklusion.net/wp-content/uploads/2018/06/Dokumentation_Kultur-und-Inklusion_Bd_3.pdf

Petra Anders: Screening Gay Characters with Disabilities. A post in the peer reviewed blog NOTCHES: (re)marks on the history of sexuality. Posted on February 27, 2018.
http://notchesblog.com/2018/02/27/screening-gay-characters-with-disabilities/

Petra Anders: More than the ‘Other’?: On Four Tendencies Regarding the Representation of Disability in Contemporary German Film (2005-2010). In: Fraser, Benjamin (Hg.): Cultures of Representation: Disability in World Film Contexts. New York 2016. Columbia University Press, S. 141-156.

Petra Anders: Queering disability? – Michael Akers‘ Drama Morgan from the Disability Studies perspective. Posted on 24th March 2016. Guest post in: the Other matters. Feminist-sociological perspective on Othering. Blog edited by Nataša Pivec.
http://theothermatters.net/2016/03/24/queering-disability-michael-akers-morgan-from-the-disability-studies-point-of-view/#more-301

Petra Anders: Lachnummern, Monster oder was? Über (un)mögliche behinderte Charaktere im Spielfilm. In: Neue Gesellschaft/Frankfurter Hefte (07-08/2015), S. 109-111.
https://www.frankfurter-hefte.de/artikel/ueber-unmoegliche-behinderte-charaktere-im-zeitgenoessischen-spielfilm-1965

Petra-Andelka Anders: Behinderung und psychische Krankheit im zeitgenössischen deutschen Spielfilm. Eine vergleichende Filmanalyse. Würzburg 2014. Verlag Königshausen & Neumann.

Anders, Petra. 2023. ‚Challenging Devaluation of Disability and Queerness through Cinematic Narratives.‘, Including Disability 2.1: 159-174

Anders, Petra. 2022. ‚Tarnation und Requiem revisited. Filmische Darstellungen von psychischer Gesundheit aus Sicht der Disability Studies‘, Tobias Dietrich, Winfried Pauleit (ed), Kopf/Kino. Psychische Erkrankung und Film. (Berlin: Bertz + Fischer), pp. 91-100

Sara H. Olsen, Stephanie J. Cork, Petra Anders, Ron Padrón, Alexandra Peterson, Amanda Strausser and Paul T. Jaeger. 2022. ‚The Disability Tax and the Accessibility Tax: The Extra Intellectual, Emotional, and Technological Labor and Financial Expenditures Required of Disabled People in a World Gone Wrong…and Mostly Online.‘, Including Disability 1.1: 51-86

Anders, Petra. 2021. ‚Auf ewig unerträglich oder böse? Über hartnäckige filmische Repräsentationen und spannendere neue Erzählungen von Behinderung‘, Communicatio Socialis 54.3: 310-321. DOI: 10.5771/0010-3497-2021-3-310

Anders, Petra. 2021. ‚Welcome to the Freakhouse? Disability bei Wim Wenders‘, Jörn Glasenapp (ed), Kontinuität im Wandel. Begegnungen mit dem Filmemacher Wim Wenders. (München: edition text + kritik), pp. 139-154

Anders, Petra. 2021. Welche Karrierechancen haben Akademiker*innen mit Behinderung? Beitrag für das Inklusions-Portal der Aktion Mensch. Rubrik Arbeit

Anders, Petra. 2019. iXNet – Das neue Netzwerk von und für Akademiker*innen mit Behinderungen: Kolumne im Newsletter von Raul Krauthausen

Anders, Petra. 2019. ‘Documentary and disability. Book Review’, Disability & Society, 34.4: 634–35

Anders, Petra. ‘Inklusion in der Forschung konkret – Einige Gedanken zur praktischen Umsetzung.’, Dokumentation zur Fachtagung Unsere Teilhabe – Eure Forschung? Anstiftung zur Inklusion und Partizipation von Menschen mit Behinderung in der Teilhabeforschung an der Technischen Universität Dortmund, 28.04.2017: 50–54

Anders, Petra. 2019. ‘Strategien zur vollen und selbstverständlichen Inklusion. Zur Teilhabe schwerbehinderter Akademikerinnen und Akademiker’, Sozialrecht + Praxis. Fachzeitschrift für Sozialpolitiker und Schwerbehindertenvertreter, 2: 100–04

Anders, Petra. 2018. ‘Eine inklusive Lesart von Ohad Naharins Gaga Movement Language. Tanz und Disability Studies’, in Susanne Quinten, and Christiana Rosenberg (eds), Tanz – Diversität – Inklusion. Jahrbuch TanzForschung 2018 (Bielefeld: transcript Verlag), pp. 31–42

Anders, Petra-Andelka. 2018. ‘Mediale Zuschreibungen. Über die Rolle von Behinderung im Spielfilm.’, in Juliane Gerland, Susanne Keuchel, and Irmgard Merkt (eds), Kunst, Kultur und Inklusion. Menschen mit Behinderung in Presse, Film und Fernsehen: Darstellung und Berichterstattung. (Regensburg: ConBrio Verlagsgesellschaft), pp. 61–68

Anders, Petra. Screening Gay Characters with Disabilities. A post in the peer reviewed blog NOTCHES: (re)marks on the history of sexuality. Posted on February 27, 2018

Anders, Petra. 2016. ‘More than the ‘Other’?: On Four Tendencies Regarding the Representation of Disability in Contemporary German Film (2005-2010)’, in Fraser Benjamin (ed.), Cultures of Representation: Disability in World Film Contexts (New York: Columbia University Press), pp. 141–56

Anders, Petra. Queering disability? – Michael Akers‘ Drama Morgan from the Disability Studies perspective. Posted on 24th March 2016. Guest post in: the Other matters. Feminist-sociological perspective on Othering. Blog edited by Nataša Pivec

Anders, Petra. 2015. ‘Über (un)mögliche behinderte Charaktere im zeitgenössischen Spielfilm’, Neue Gesellschaft/Frankfurter Hefte, 7/8: 109–11

Anders, Petra-Andelka. 2014. Behinderung und psychische Krankheit im zeitgenössischen deutschen Spielfilm: Eine vergleichende Filmanalyse (Würzburg: Königshausen & Neumann)

Vorträge (Auswahl) / Lectures and Papers (Selection)

Petra Anders: YOUNG ROYALS and NEVER HAVE I EVER Finally Make Disability a Powerful Part of Cinematic Diversity, Disability Studies Conference 2024, University of Leeds (UK) and online, September 2024.

Petra Anders: Disability und Diversity in Filmen und Serien, Vortrag im Rahmen des Diversity-Tags an der Hochschule Ansbach, Mai 2024.

Petra Anders: Burlesque-Tanz im Spannungsfeld von Steve Antins Film BURLESQUE und Jacqueline Boxxs Signature Act MICROAGRESSIONS, 11. Global Art Cinema-Kolloquium, Otto-Friedrich-Universität Bamberg, März 2024.

Petra Anders: Darstellungen von Behinderung in Filmen und Serien aus der Sicht der Disability Studies, Mini-Symposium „Dis/Ability in audiovisuellen Medien”, Universität Düsseldorf, Juli 2023.

Petra Anders: Motherhood between Bodily Autonomy and Ableism, ‘MATERNAL NARRATIVES ON SCREEN. Hybrid Symposium’, Manchester Metropolitan University (UK) and online, Juni 2023.

Petra Anders: Zur Bedeutung der Disability Studies für Darstellungen von Behinderung in Filmen und Serien, Lions Club Jesteburg, Jesteburg, Mai 2023.

Petra Anders: HopePunk and Burlesque Dance, Lecture-style Presentation at the Including Disability Global Summit 2023: HopePunk: Persevering, Building Community, Chasing Hope, University of Maryland, April 2023, https://www.youtube.com/watch?v=6oap26tLxQs&list=PLLoyQrMS_xKjI6q-wLSKodXnoX3MSEYS9&index=11 (includes press material from the documentary Mr Gaga).

Petra Anders: Challenging Ableist Cinematic Representations of Disability, guest lecture for Dr. Carolyn Molden Fink’s course “Challenges and Issues in Behavior and Learning Disabilities”, offered through a grant to the University of Maryland for the US Department of Defense Education Association (DODEA) in a doctoral program (Ed.D.), Ramstein AFB, März 2023.

Petra-Andelka Anders: Filmische Darstellung von psychischer Gesundheit/ psychischen Erkrankungen aus Sicht der Disability Studies, Stigma psychischer Erkrankungen – welche Rolle spielen Kunst und Kultur?, eine gemeinsame Veranstaltung des Österreichischen Bundesministeriums Kunst, Kultur, öffentlicher Dienst und Sport (BMKÖS) und der Kompetenzgruppe Entstigmatisierung, Veranstaltungsreihe „Kultur. Politik. International“, Dezember 2022.

Sara H. Olsen, Petra Anders, Ron Padón und Paul T. Jaeger: Disability Taxes and Accessibility Taxes. Presentation and Grad Student Seminar Discussion, Fall 22 ENTM Colloquium Series, Department of Entomology, University of Maryland, September 2022.

Petra Anders: A Story of Disability Agency – Discussing a Video of Miss Disa-burly-TEASE’s Signature Act at the “Burlesque Hall of Fame”, Panel „Crip-epistemics in/of Film, Media, and Games; Session 2: Cripping the Arts, Museums and Archivesy“ at the Epistemic Media: Atlas, Archive, Network. NECS conference, National University of Theatre and Film, Bucharest, Juni 2022.

Petra Anders: Cinematic Narratives of Normalcy and Diversity, guest lecture for Dr. Carolyn Molden Fink’s Disablity Studies minor course Disability in Community: Access, Adaptation, Accommodation, University of Maryland, November 2021.

Petra Anders: Diverse Bodies – Acceptable bodies? Cinematic Negotiations of Disability and Queerness in MORGAN and GOD’S OWN COUNTRY, Queer(y)ing the Disabled Body: Sex, Love, (Un-)visibilities, Temporalities, Dublin City University, November 2021, https://vimeo.com/667457171.

Petra Anders: Die Verkörperung des Anderen? Zur Darstellung von Behinderung im zeitgenössischen deutschen Spielfilm, XIV. Kongress der Internationalen Vereinigung für Germanistik (IVG): „Wege der Germanistik in transkulturellen Perspektiven“, Sektion: Behinderungen und Herausforderungen – Disability Studies in der Germanistik, Palermo, Juli 2021.

Petra Anders: Einige Überlegungen zu Fotografien von behinderten Menschen, Input für das Literaturlabor „’They Are Aristocrats‘. Diane Arbus: Eine Revision ihrer Porträts aus Sicht der Disability Studies“ des Seminars Portrait Cultures: From Edgar Allan Poe to Martin Parr von PD Dr. Claudia Lillge, FU Berlin, Juni 2021.

Petra Anders: Going beyond the Evil? Cinematic Portrayals of Mental Health, 25th International Bremen Film Conference „Mind/Screens: Mental Illness and Film“ hosted by the University of Bremen, May 2021.

Petra Anders: Cinematic Portrayals of Disability as Ongoing Crisis, UMD Disability Summit 2021: Access and Crisis: Disability and the Collapse of Everything, University of Maryland, April 2021.

Petra Anders: ‚What can I, you know, do in that department?’ Disability and Cinematic Representations of Gender, Bodies and Sexualities, Disability Research Forum, Sheffield Hallam University. City Campus, April 2021.

Petra Anders: Arts and Culture – Cinematic Representations of Disability, guest lecture for Dr. Emma Sheppard’s final year undergraduate module: ‚Disabled Bobyminds in Society‘, Coventry University, March 2021.

Petra Anders: Challenging Devaluation! – Cinematic Portrayals of Disability and Queerness, ‘At the Limits of Pleasure: Forsaken Sexualities and Transformations of Desire. A Conference on Disabilities, Arts and Sexualities’, Dublin City University, March 2021.

Petra Anders: iXNet – Das neue inklusive Expert*innen Netzwerk von und für Akademiker*innen mit Behinderung, Ringvorlesung „Inklusion, Partizipation und Antidiskriminierung. Zum Stand der Umsetzung von Menschenrechten in deutschen Bildungseinrichtungen“, ZeDisplus, Universität Hamburg, Januar 2021.

Petra Anders: Welcome to the Freakhouse: Disability bei Wim Wenders, Wim Wenders – Filmemacher, Fotograf, Grenzgänger, Otto-Friedrich-Universität Bamberg, August 2020.

Petra Anders: Wie die berufliche Teilhabe von schwerbehinderten Akademiker*innen gelingen kann, Vortrag im Rahmen der Vortragsreihe „begabt und beeinträchtigt – Inklusion an der Universität“ der Kontaktstelle Studium und Behinderung, Otto-Friedrich-Universität Bamberg, November 2019.

Petra Anders: Inclusive Academia – Including Academics with Disabilities; ‚Disability Studies & Participation in Higher Education‘, Interdisciplinary International Symposium at the University of Innsbruck, June 2019.

Petra Anders: ‚What can I, you know, do in that department?‘ – Disability and Cinematic Representations of Gender, Body and Sexuality, ‚Inclusion and Exclusion in the Welfare Society‘ hosted by the Nordic Network on Disability Research in Copenhagen, May 2019.

Petra Anders: Disability and Performance: Inclusive Theatre Work and Dance Practice, York University’s Critical Disability Studies Student Association 13th annual conference ‚Bridging Narratives‘, York University. Keele campus, Toronto, April 2019.

Petra Anders: Promoting Inclusive Theatre Work and Dance Practice, Disability Research Forum, Sheffield Hallam University. City Campus, March 2019.

Petra Anders: Queer Studies meets Disability Studies: Zur Darstellung von Queerness und Disability in ausgewählten Spielfilmen, „Aktuelle Perspektiven der Queer Studies: Ansätze, Theorien und Lektüren in Film und Literatur“, Seminar von Dr. Corina Erk und Dr. Sebastian Zilles, Otto-Friedrich-Universität Bamberg, Januar 2019.

Petra Anders: Diversity & Disability: Innovative Strategien zur Verbesserung der beruflichen Teilhabe schwerbehinderter Akademiker*innen. Vortrag und Gespräch auf Anfrage der Frauenbeauftragten der Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften, Otto-Friedrich-Universität Bamberg, Januar 2019.

Petra Anders: Vom Freiraum, das eigene Leben zu leben. Ben Lewins Film The Sessions – Wenn Worte berühren. Input zur Filmreihe zur Eröffnung von „Lebens(t)raum Münster“, der neuen Beratungsstelle zur ergänzenden unabhängigen Teilhabeberatung (EUTB), Münster, September 2018.

Petra Anders: Disability Studies and Film Studies: Activist Influences on Teaching about Cinematic Narratives of Normalcy and Diversity, ‚Nineth Lancaster Disability Studies Conference‘ at the Centre for Disability Research (CeDR), Lancaster University, September 2018, #cedr18.

Petra Anders: Freiraum für rollstuhlfahrende Figuren?! – Zur Aneignung und Verweigerung von Raumsouveränität im Spielfilm, Kolloquium: Global Art Cinema: Raumbetrachtungen, Otto-Friedrich-Universität Bamberg, August 2018.

Petra Anders: Michael Akers‘ Drama Morgan. Männlichkeit(en) & Behinderung im Film, Fachtagung: Behinderung und Männlichkeit(en) des FB 13 – Frauenforschung in Rehabilitation und Pädagogik bei Behinderung und des AKTIF-Projekts, TU Dortmund, April 2018.

Petra Anders: Art Film & Disability: Michael Akers‘ Drama Morgan aus Sicht der Disability Studies, Kolloquium: Global Art Cinema: Porträts und Perspektiven, Otto-Friedrich-Universität Bamberg, März 2018.

Petra Anders: Disability goes Oscar – Input zur Vorführung des Kurzfilms THE SILENT CHILD (UK 2017), AKTIF–Treffen in Bochum, März 2018.

Petra Anders: Diversity & Disability Studies: Ein inklusiver Ansatz für Wissenschaft und Lehre. Vortrag auf Anfrage der Frauenbeauftragten der Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften, Otto-Friedrich-Universität Bamberg, Januar 2018.

Petra Anders: Mediale Zuschreibungen. Ausführungen zur Rolle von Behinderung im zeitgenössischen Spielfilm, „Partizipative Forschung: Menschen mit Behinderung in Film & Fernsehen“, Seminar von von JProf. Dr. Juliane Gerland, Universität Siegen, November 2017.

Petra Anders: Ohad Naharins Gaga Movement Language als Zugang zu inklusivem Tanz, Symposium der Gesellschaft für Tanzforschung zum Thema „Tanz- Diversität-Inklusion“, TU Dortmund, Oktober 2017.

Petra Anders: Input zur Rolle von Behinderung im zeitgenössischen Spielfilm, „Menschen mit Behinderung in Film und Fernsehen: Darstellung und Berichterstattung“ – Dritte Fachtagung des Dialog- und Fachforums Netzwerk Kultur und Inklusion in der Akademie der Kulturellen Bildung des Bundes und des Landes NRW in Remscheid, Oktober 2017.

Petra Anders: Disability Studies and Film Studies: Interdisciplinary Approaches to Writing, Presenting and Teaching about Disability, 4th biennial CCDS conference ‚Disability and Disciplines: The International Conference on Educational, Cultural, and Disability Studies‘ at the Centre for Culture and Disability Studies, Liverpool Hope University, July 2017.

Petra Anders: Inklusion in der Forschung konkret – einige Gedanken zur praktischen Umsetzung, Fachtagung: „Unsere Teilhabe – Eure Forschung? Anstiftung zur Inklusion und Partizipation von Menschen mit Behinderung in der Teilhabeforschung“, TU Dortmund, April 2017.

Petra Anders: Kritische Einführung zum Film ‚In meinem Kopf ein Universum‘ von Maciej Pieprzyca im Rahmen der Filmreihe „andersein. Behinderung im Film“ organisiert von Karen Nolte und Sabine Schlegelmilch, Institut für Geschichte der Medizin, Julius-Maximilians-Universität Würzburg, in Kooperation mit dem Würzburger Programmkino „Central“, Januar 2017.

Petra Anders: Disability and Sexual Identity in Michael Akers‘ Drama Morgan, 6th Annual Lecture Series ‚Maple Leaf & Stars and Stripes‘. Leuphana University, November 2016.

Petra Anders: Basketballer, Radrennfahrer, Rollstuhlfahrer: Schwuler Sex und Behinderung in Michael D. Akers ‚Morgan‘. SCHWARZMARKT FÜR NÜTZLICHES WISSEN UND NICHT-WISSEN. Nr. 19: ‚THE EXTRAORDINARY ORDINARY – Behinderung, Technokörper und die Frage der Autonomie‘ – Ein Projekt der Mobilen Akademie Berlin in Zusammenarbeit mit EUCREA und Kampnagel. Hamburg, Oktober 2016.

Petra Anders: Niko von Glasow’s play ‚Alles wird gut‘ and the Role of the Disabled (Amateur) Actor; AGS. Association for German Studies in Great Britain and Ireland. The Seventy-Eighth Meeting hosted by the University of Newcastle, September 2016.

Mediale Zuschreibung
Welcome to the Freakhouse
Auf ewig unerträglich oder böse?

Zitate / Quotes

„Viel bemerkenswerter [als die Namenswahl Dr. Klein für eine kleinwüchsichige Ärztin, P.A.] ist, dass Dr. Klein beruflich wie privat ein ungewöhnlich gewöhnliches Serien-Leben als Ehefrau bzw. Lebensgefährtin, Mutter und Kinderärztin führt und in allen diesen Rollen ihren eigenen Stil pflegt. Es gibt also emanzipierte, weibliche, komplexe Charaktere mit Behinderung, die von behinderten Schauspielerinnen verkörpert werden.“ [What is much more remarkable (than the choice of the name Dr Klein for a doctor with small stature, P.A.) is that Dr Klein leads an unusually ordinary life in this series as a wife or partner, mother and paediatrician and (that she) maintains her own style in all these roles. So there are emancipated, female, complex characters with disabilities, embodied by disabled actresses.]
Anders, Petra: Auf ewig unerträglich oder böse? Über hartnäckige filmische Repräsentationen und spannendere neue Erzählungen von Behinderung. In: Communicatio Socialis 54 (3), S. 318. DOI: 10.5771/0010-3497-2021-3-310.

„Durch die Verbindung von Disability und Queerness entsteht in den Filmen MORGAN und GOD’S OWN COUNTRY neuer Raum. Er bietet die Möglichkeit, Andersartigkeit (durch Behinderung) nicht nur als Abweichung von der Norm, sondern als Ausdruck von Diversität zu diskutieren.“ [The combination of disability and queerness creates a new space in the films MORGAN and GOD’S OWN COUNTRY. This offers the opportunity to discuss otherness (through disability) not only as a deviation from the norm, but also as an expression of diversity.]
Anders, Petra: Queer Studies meets Disability Studies: Zur Darstellung von Queerness und Disability in ausgewählten Spielfilmen, „Aktuelle Perspektiven der Queer Studies: Ansätze, Theorien und Lektüren in Film und Literatur“, Seminar von Dr. Corina Erk und Dr. Sebastian Zilles, Otto-Friedrich-Universität Bamberg, Januar 2019

„Meines Erachtens fußen zahlreiche mediale Zuschreibungen, wie ein ein Mensch mit Behinderung ist und was er tut, auf stereotyper Überfrachtung. Das gilt sowohl für Rollen mit negativen Einflüssen als auch für Rollen mit (scheinbar) positiven Einflüssen.“ [In my opinion, many assumptions of what people with a disabilities is like and what they do (that are made by the media) are based on stereotypical overload. This applies to characters with negative influences (on others) as well as to characters with (seemingly) positive influences (on others).]
Anders, Petra -A. (2018): Mediale Zuschreibungen. Über die Rolle von Behinderung im Spielfilm. In: Juliane Gerland, Susanne Keuchel und Irmgard Merkt (Hg.): Kunst, Kultur und Inklusion. Menschen mit Behinderung in Presse, Film und Fernsehen: Darstellung und Berichterstattung. Regensburg 2018. ConBrio Verlagsgesellschaft (Schriftenreihe Netzwerk Kultur und Inklusion, 3), S. 62

‚[The films MORGAN and THE WAY HE LOOKS] are useful for understanding histories of sexuality and disability because the filmmakers refrain from employing old stereotypes of characters with disabilities as either evil and sexually abnormal or as unable to enjoy sex and physical intimacy at all. Akers’s and Ribeiro’s films successfully counter many other films’ ‘othering’ of people with disabilities and/or non-heteronormative sexual identities.‘
Anders, Petra (2018): ‚Screening Gay Characters with Disabilities‘, in: NOTCHES: (re)marks on the history of sexuality. Posted on February 27, 2018.

„Tanz [kann] nicht nur dann inklusiv gestaltet werden […], wenn nichtbehinderte Tanzprofis mit behinderten Laien zusammenarbeiten, sondern auch, wenn Tanzprofis mit Behinderung ihren Beitrag zu Tanz mit nichtbehinderten Menschen leisten.“ [Dance can become inclusive (…)  not only when non-disabled dance professionals work with disabled amateurs, but also when disabled dance professionals contribute to non-disabled people’s dance practiice.]
Petra Anders: Ohad Naharins Gaga Movement Language als Zugang zu inklusivem Tanz, Symposium der Gesellschaft für Tanzforschung zum Thema „Tanz- Diversität-Inklusion“, TU Dortmund, Oktober 2017

‚I can tell from my teaching experiences that combining disability and film studies opens new vistas when discussing the cinematic representation of disability: film studies students can discuss disability and students of disability – as well as queer theory, I would like to add – can find new ways of discussing these subjects. Film students told me that they could ask questions or get information on disability in my seminar that they did not know before. They learned, for example, that there are more models of disability than the medical model and why activisits, academics or other people with disabilities are passionate about promoting them.‘
Anders, Petra: Disability Studies and Film Studies: Interdisciplinary Approaches to Writing, Presenting and Teaching about Disability, 4th biennial CCDS conference „Disability and Disciplines: The International Conference on Educational, Cultural, and Disability Studies“ at the Centre for Culture and Disability Studies, Liverpool Hope University, July 2017

‚[S]tereotypical (filmic) representations of disability need to be analysed and criticised, but […] should neither be eliminated nor forbidden.‘
Anders, Petra (2016): ‚More than the „Other“? On Four Tendencies Regarding the Representation of Disability in Contemporary German Film (2005 – 2010)‘, in Benjamin Fraser (ed.) Cultures of Representation. Disability in World Cinema Contexts. New York: Columbia University Press, 155

Dr. Petra Anders

Wissenschaftliche Mitarbeiterin | Disability Studies Wissenschaftlerin | Film- und Serienfreak | Inklusions-Nerd | Jurymitglied des Grimme-Preises | Including Disability Mitbegründerin | Beraterin für Filmproduktionen | sie/ihr

Research assistant | Disability studies scholar | Film and TV series geek | Inclusion nerd | Grimme-Preis jury member | Including Disability co-founder | Consultant for film productions | she/her

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